Der kommer bus, men …
Byrådet har vedtaget Roskildes budget for 2025, og det indeholder en beslutning om, at genindføre buslinje 209, som kører mellem Roskilde Station og Trekroner Plejecenter, og som holder ved både Margrethegården og Bernadottegården. Bussen kommer til at køre mellem 9 og 14 alle hverdage og lørdag.
Det er den gode nyhed. Den dårlige nyhed er, at der er en langsom og bureaukratisk procedure, som skal følges, når en kommune vil indføre en ny busrute. Bussen skal bestilles gennem Movia, som laver et udbud og vælger det selskab, som har givet det bedste tilbud, til at køre ruten.
Derfor kommer der først bus fra juli 2025.
Men vi kan godt være stolte af os selv, her på Gården. I 2023 besluttede byrådet at nedlægge begge de buslinjer, som kørte forbi Margrethegården. Og det er de mange læserbreve fra beboere, støtten til vores borgerforslag, Giv os bussen tilbage, borgermøde og møder med politikere, der har fået politikerne til at ændre beslutningen, og give os den ene bus tilbage.
Vi kan få indflydelse, hvis vi lægger og i selen.
Endnu en bus kører os forbi
Bibliotekets bogbus holder stadig foran Margrethegården en gang om ugen, men bussen er gammel, og i de sidste par år har den ikke kørt i flere perioder, fordi den har været på værksted. Nu har biblioteket fået råd til at købe en ny bus, som kommer ud at køre i løbet af vinteren efter en ny køreplan, som ikke har et stop ved Margrethegården. Allan Thomsen Volhøj, som har ansvaret for bogbussen, siger, at der ikke var ret mange, som brugte bussen ved Margrethegården.
Biblioteket ved ikke præcist, hvornår Bogbussen holder op med at holde foran Margrethegården, men det sker, når den gamle bus endelig går på pension, og den nye tager over.
Vi får nok mulighed for at se den nye bus på et tidspunkt, for i dens køreplan er fredag afsat til at den kan bestilles til et besøg. Og det vil Beboerforeningen nok arrangere til den tid.
Spis sammen med ældresagen
Vil du lære nye mennesker at kende – måske få nye venner? Så inviterer Ældre Sagen Roskilde, og ”Danmark spiser sammen” til et aftensmåltid i Frivilligcenteret, Jernbanegade 21 A, Torsdag den 7. november kl. 18 – 20.
Måltidet består af millionbøf med efterfølgende kaffe/te og måske en småkage. Øl / vand kan købes på stedet.
Arrangementet er for alle – her gælder det om at lære nye mennesker at kende.
Medbring det gode humør og se frem til en hyggelig snak med dine bordfæller.
Prisen er 50 kr. pr. person, og billet købes fra onsdag d. 16. oktober kl. 10 på Ældresagens kontor, Allehelgensgade 29 A, eller online på hjemmesiden: https://www.aeldresagen.dk/roskilde
Plustur – billigere end Flextur
Flextur i Roskilde Kommune er som bekendt blevet en dyr fornøjelse, mindst 75 kr koster en tur fx til Roskilde Station eller til Ros Torv. Men der findes et billigere, omend MEGET bøvlet alternativ: Plustur. Her er mindsteprisen 26 kr.
På https://dinoffentligetransport.dk/saadan-rejser-du/plustur kan man læse følgende om formålet med plustur:
Du kan bestille en plustur på rejseplanen.dk, i de fleste tilfælde hvor bus og tog ikke kører hele vejen. Bestil senest 2 timer før du gerne vil af sted, og betal med betalingskort, når du bestiller turen.
Man går ind på rejseplanen.dk og søger på rejsen. Så tilpasser man søgningen, så alle andre Transportformer end Flexbus/Plustur/Flextur er valgt, gemmer og søger på ny. Så får man tilbudt plusture, hvis de findes (prøv alternative adresser for rejsemålet).
Betalingen er et kapitel for sig: man skal oprette en brugerprofil, som knytter én til den brugerprofil, man har hos Movia Flextrafik. Det kontokort man her har tilknyttet bruges til betalingen.
Det er bøvlet at bestille Plusrejser, og du kan få hjælp fra IT-cafeen – send en sms til Helle på 3116 6772, så aftaler vi et tidspunkt til denne ret tidskrævende opgave.
Digitalt rejsekort
DSB er i gang med at indføre digitalt rejsekort. I stedet for det kendte plastikkort, ligger det digitale rejsekort som en app på mobiltelefonen.
Appen hedder Rejsekort.
Billetprisen, når man bruger det digitale Rejsekort, er den samme som for plastikkortet. Man tilknytter sit kreditkort eller MobilePay til app’en, så den selv kan trække pengene. Betaling foregår efter hver rejse, og man får en kvittering.
Det digitale rejsekort har mange fordele:
- Du skal ikke længere huske både rejsekort og mobiltelefon, men blot mobiltelefon.
- Ind- og ud-tjek foregår på mobilen, så man skal ikke lede efter en ud-/ ind-automat.
- Man skal ikke tjekke ind igen, når man skifter transportmiddel.
- Glemmer man at tjekke ud efter endt rejse, bliver man automatisk tjekket ud (når appen registrerer, at man ikke længere er på farten).
DSB-appen, som længe har været i brug til køb af digitale billetter, har også fået en mulighed for digitalt indtjek. Den kan lidt mere – her kan man nemlig også medtage medpassagerer og cykler. Til gengæld skal man i denne app huske at registrere rejseskift – det foregår dog også på mobiltelefonen. Ved udtjek er der også mulighed for at blive tjekket ud automatisk, hvis man selv glemmer at gøre det.
Du kan få hjælp til at installere Rejsekort- eller DSB-app i IT-caféen.
Luciaoptog
I lighed med sidste år har vi valgt at lave vores eget Luciaoptog fredag den 13/12-2024.
Der er nu omdelt flyers i alle postkasserne og der hænger information på begge opslagstavler.
Hold dig ikke tilbage, hvis du har lyst til at gå med i optoget, så tag endelig kontakt til en af os fire i udvalget. Der er også plads til jer med rollator, stok eller gangstativ.
Luciaoptoget er for alle her på Gården.
Jytte/72-108/mobil 2945 3633
Loppemarked
Vejret var ikke helt så godt, og vi havde ikke helt så mange boder, som sidste år, men der var helt fyldt i restauranten, og der kom mange interesserede køber – både beboere og folk udefra.
Mange handlende gjorde gode forretninger og mange tilfredse kunder gik hjem med nye brugbare ting.
Der var fuldt hus i selskabslokalet, hvor gæster sad sammen og hyggede sig med kaffe, kage, smørrebrød eller øl og vand.
Alt tyder på, at der også kommer et loppemarked til næste år.
Døre og vinduer skal smøres
En gang om året skal du smøre dine døre og vinduer. Du skal bruge to forskellige smøremidler, som du kan låne på varmemesterkontoret i kælderen under nummer 68. Der er åbent alle hverdage mellem 12 og 13.
Du skal bruge interflon til hængsler og beslag samt låse og cylindere og silikone til gummilisterne.
Du kan også få Johannes til at gøre det mod en rimelig betaling. Ring på 42 43 19 67.
It Cafeens nye tiltag
Der er flere nye tilbud fra It Cafeen.
It Cafeen ligger i stuen i nummer 68 – ved siden af Annettes kontor.
Fra begyndelsen af oktober er der åbent hver tirsdag fra klokken 14 til 16. Der er nu fire åbningsdage, så brug dem gerne. Hvis du har brug for hjælp, for at bruge en pc eller skrive ud fra din mobil eller pc, er du meget velkommen i åbningstiden. Du kan også bare komme forbi til en kop kaffe eller te, hvis du har lyst.
Der oprettet et WiFi netværk i dagligstuen. Alle kan bruge det i dagligstuen, tv-stuen og hall’en.
Der er en pc op i dagligstuen, som kan bruges, når It Cafeen er lukket. Den kan gå på internettet, og den har en printer tilsluttet. Uden for It Cafeens åbningstid, kan du bruge printeren til at skrive ud fra din egen telefon eller pc. Der ligger en vejledning ved siden af printeren, så du kan se, hvordan det gøres.
Sådan kommer du på det nye WiFi
Nettet hedder it_cafe_MGR og adgangskoden er Mimrek0rt – o’et er et nul.
Nødnumre
Hvis du kommer til at lukke dig ude
Vi har et abonnement hos Falck som sørger for en låsesmed, hvis du ringer til 70 10 20 30 og opgiver vores abonnementsnummer: 17 80 43 11.
Tekniske problemer
I dagtimerne på hverdage skal du henvende dig ejendomskontoret i kælderen eller ringe på telefon 46 36 16 02.
Hvis elevatoren er i stykker
Ring til døgnvagten på 38 28 48 99
Hvis der er strømsvigt
Ring til elektriker på 46 35 20 00
Hvis der problemer med vand eller afløb
Ring til vvs’er 70 23 00 86
Husk, at du kun må bruge numrene i nødstilfælde,hvor det er absolut nødvendigt, at et problem bliver løst inden næste hverdag. Du kommer selv til at betale, hvis du tilkalder teknisk hjælp, som ikke er nødvendig.
Hvis sikringerne går i din lejlighed, skal du selv skifte dem, så det er en god ide, at have sikringer i huset.
Nej til reklamer
Hver uge får vi Roskilde Avis i postkassen, og for mange følger der et stort bund reklamer med. En del af dem bliver smidt ud med det samme. En del postkasser bliver overfyldte, så det er vanskeligt eller umuligt at lægge ny post i dem. Nogle bliver lagt på gulvet eller på bordene i fællesområderne, så andre skal fjerne dem. Det er spild af papir og skaber overflødigt affald.
Det er let at slippe for papirdyngerne, man skal bare afmelde sig på internettet hos firmaet Forbruger Kontakt, på adressen fk.dk.
Hvis du har brug for hjælp kan vi i It Cafeen hjælpe med at afmelde reklamer og eventuelt også ugeavisen..